Tuesday, May 11, 2010

Hari ibu

Sebagai seorg anak, dari mana asalnya kita???….dari perut ibu lahh….tapi ayahnyer juga perlu ader….kalo xde ayah…xdela kite didunia ini….Hakikatnya Allah swt la yang paling berhak menjadikan setiap umat manusia di muka bumi ini dengan pelbagai paras rupa…..tetapi perut ibulah yg digunakan selama 9 bln 9 hari untuk mengandungkan kite & menjadikan ku sbg seorg bayi semasa 26 tahun yang lepas….huehue…. semasa di dalam perut ibulah Allah swt telah membentuk tangan kite, kaki kite, kepala, mata, hidung, jantung, buah pinggang, tulang-belulang dan keseluruhan anggota badan kiter sume….semasa proses pembentukan inilah ibu-ibu terpaksa membawa perutnya ke mana sahaja, xkira siang malam, xkira ssh ataupon senang, ibu-ibu akan terus membawa kite bersama-sama selama 9 bln 9 hari….. Cukup shj 9 bln 9 hari, lengkap lah anggota badan kita yang telah dibentuk sempurna semasa di dalam perut ibu dan kite kemudiannya dilahirkan ke dunia ini sbg seorg manusia….Lihatlah betapa besarnya kekuasaan dan kebesaran Allah swt yang menghasilkan manusia di muka bumi ini…. Dan dengan kedatangan hari ibu sama-samalah kita berterima kasih kepada ibu-ibu yang telah mengandungkan kita, memberi makan, memberi tunjuk ajar, mendidik kita serta mendoakan kita sehingga kita berjaya…. Tanpa ibu ayah tiadalah kita kan kan….

 “Omak den kek bahau tu buek apo la agak eh……lamo xblk nih.…sian omak den nunggu anak eh”…keh4….igt blk bahau ni nak makan ikan mayong masak asam podeh…uihhh sodap eh….. nk cite sket nih…dolu2 mak den xgeti pon bab masak-memasak nih….haha...sbb mak den dulu sgt kurus orgnyer, jenis org yang xmakan banyak n memilih katenye….afta kahwen dulu pon kalo atuk ayah (atuk idin) dtg umah, atuk idin yang akan masak kat umah bukit lako tuh…haha….klaka2….bapak mer masak tuk menantu….keh4…. ayahku juga seorg yang pandai masak, sbb menurun dari ayahnyer sendiri…… so xhairan lah omak den banyak belajar dari suaminyer (haha), dari emaknye sendiri dan juga dari jiran2 tetangga (yg ku igt ngan uwan bukit lako tu n cik emon). …so sedikit sebanyak ilmu memasak yang dikumpulkan akhirnya pandai la omak den masak….itu la al kisahnyer…..yang paling menjadi kegemaran ku dan adik beradik adalah omak nyo samba tumis time raya tuh….umang aih…mmg sodapp boto la haha….lagi2 dimakan ngan kuah lodeh n nasi impit…mmg terangkat lah huhu...pahtu tambah plak serunding daging johor tuh perrghhh mmg tersandar la lopeh makan tue….keh3….kalo time ghayo xdo makanan2 ni, mmg ghaso xlongkap la…huhu…lg satu kalo omak masak samba cili api yang ijau tu (kdg2 ayah msk haha), pehtu cocah lak ngan pucuk ubi ghobus pon sodapppp….xjongah lauk lain dah huhu.….begitu la kisahnyer….sbb kami adik beradik sume ska sgt podeh2 ni…. Sumenyer sambal ajer…haha….selain tu ak pon ska makan laksa johor & mee kari yang omak buek….sampaikan kawan2 dio yang datang umah pon ngidam…..huhu….pizah, yg sopupu den tu pon suko bobona suh omak den buek laksa johor….huhu….banyak lagi la kalo nk cito pasal makanan nih.…ghaso lapa pulak…..keh4…..

Sebenarnya kalo ditanya masakan paling sedap, dah tentu kita akan jawab masakan dari ibu sendiri….betul x???...tapi tepuk dada tanya lah selera sendiri jugak….kahkehkah...sbb sume masakan mak masing2 adalah yang terbaik untuk anak2nya…sbb kita telah biasa dengan air tangannya sejak dari kecil lagi…..ap2 pon setiap insan pasti menyayangi & menghargai ibu masing2…..kan….sob sob sob…. 

Sempena hari ibu ni, ku mendoakan agar ibu2 diluar sana terutamanya kedua2 ibuku agar di panjangkan umur, ditambahkan rezeki, diberikan kesihatan yang cukup2 baik agar sihat sentiasa, dijauhkan dari segala penyakit, dipermudahkan segala urusan, dijauhkan daripada kesusahan, dihindarkan dari hutang piutang, diberikan kebahgiaan bersama pasangan, dijauhkan dari kecelakaan jln raya dan mendoakan semoga emak dan ayah di tempatkan bersama2 ke syurga serta kekal selamanya di sana akhirat nanti….insyaAllah….

Rupe-rupenye hari ibu bersamaan dengan hari Ahad minggu ke-2 setiap bulan Mei…patutlah ak xpernah tahu datenyer….haha ….Buat Pn.Siam Bte. Hj. Talib yang berada di Bahau ku ucapkan Selamat Hari Ibu buatmu, yang telah menjaga anakmu sehingga dewasa ini…sesungguhnya kami adik beradik menyayangi emak hingga akhir hayat dan akan sentiasa mendoakan kesejahteraan buatmu serta ampunilah dosa-dosa kami adik beradik…dan kami akan buat yang terbaik buatmu bagi membalas jasamu….Kami juga mendoakan semoga emak dan ayah akan dapat menunaikan haji ke Mekah apabila sampai seru….mudah-mudahan Allah swt permudahkan segala urusan….amin….nk li adiah apo nih....huhu....mari kit pk2 kn....keh3... SELAMAT MENYAMBUT HARI IBU, EMAK, UMMI, MAMA & MAMI….

No comments:

Post a Comment